Köpevillkor
Avtalspart
När du handlar i webbutiken på medoptik.se ingår du ett köpeavtal med:
Medoptik Sverige AB
Org.nr.: 556804 – 7772
Besöksadress: Traversgatan 12, 721 38 Västerås
Postadress: Box 10129, 720 10 Västerås
E‑post: info@medoptik.se
Tel: 021 – 130101
Allmänt
När du lägger en beställning i vår webbutik accepterar du samtidigt våra köpvillkor. Samtliga priser på medoptik.se är inklusive moms. Vi utför endast leveranser inom Sverige, fraktkostnad tillkommer. Vi förbehåller oss rätten att ändra priset på våra produkter utan avisering. Vi följer distansavtalslagen som gäller vid köp via internet.
Betalning
Betalning sker enkelt och säkert med Payson. Även om du inte har ett Payson-Konto sedan tidigare kan du snabbt göra transaktionen via Payson. Payson samarbetar med VISA, MasterCard samt alla svenska banker som erbjuder direktbetalningar, Swedbank, Handelsbanken, SEB, Nordea och Danske Bank. Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e‑handel. All trafik krypteras genom SSL 128 bitar och alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik. Payson startade 2004 i Sverige och flera miljoner personer har använt Payson som är en välkänd betallösning på internet. Läs mer om Payson här: www.payson.se
Byten och återköp
Byte / öppet köp
I vår webbutik medoptik.se tillämpar vi inte öppet köp.
Ångerrätt
Vid köp av varor på medoptik.se gäller alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Detta innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp genom att meddela oss detta inom 14 dagar från det att du eller ditt ombud har tagit emot den beställda varan (ångerfristen).
Tillvägagångssätt vid återköp
- Maila oss ditt ordernummer och vilken artikel / vilka artiklar det gäller.
- Vi skickar ut information till din e‑postadress med vidare instruktioner för hur du hanterar returen.
- Du skickar tillbaka artiklarna du önskar returnera. Kostnad för returen tillkommer dig som kund. Läs även informationen under “Emballage vid retur” längre ner.
- När produkten är oss tillhanda, är inspekterad och anses vara i säljbart skick gör vi en återbetalning för de returnerade artiklarna. Standardfrakten som uppstod vid beställning återbetalas inte.
Vi betalar snarast tillbaka beloppet, dock senast inom 14 dagar från och med det datum vi tog emot ditt meddelande om utövande av ångerrätten. Återbetalningen förutsätter även att vi har hunnit ta emot varan eller att du som kund kan uppvisa att varan har sänts tillbaka, t.ex. genom ett inlämningskvitto. Återbetalning görs till betalningsalternativet som du som kund valde vid beställningstillfället.
Reklamation
Vid köp på medoptik.se har du alltid 1 års garanti på alla dina produkter samt 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Reklamationsrätten gäller fabrikationsfel som uppstått under tillverkning och som skiljer varan från en likartad vara utan tillverkningsfel. Reklamationsrätten gäller inte om du som kund själv orsakat skadan.
I det fallet att varor saknas vid leverans ska reklamation göras inom 5 dagar från att leveransen har mottagits.
Vid reklamation kontakta oss med en utförlig beskrivning av felet samt bild eller alternativt film för att styrka felet som beskrivits. Om ett produktfel behöver undersökas ytterligare för att avgöra om felet är ett tillverkningsfel eller inte kommer vi att kontakta dig. Eventuellt kan vi behöva få varan återsänd till oss för vidare kontroll. Om du fått reklamationen godkänd av oss så står vi för alla returkostnader i samband med att du returnerar försändelsen till oss. Om tillverkningsfel inte kan påvisas kommer du som kund få artikeln i retur och få betala fraktkostnad i samband med detta. Läs även informationen under “Emballage vid retur” längre ner.
Kan vi konstatera att det föreligger ett tillverkningsfel på produkten så kommer vi åtgärda detta utan kostnad för dig som kund. En ersättningsvara kommer då att sändas till din beställningsadress om inget annat överenskommits.
Emballage vid retur
Tänk på att du som kund ansvarar för att varan inte skadas i transporten tillbaka till oss. Om du har kvar transportemballaget som vi använde för att skicka ut artiklarna till dig är det bra att du använder det även för returen. Saknas emballaget bör du tänka på att artikeln kan utsättas för stötar under transporten. Vi rekommenderar ett ytteremballage samt stötdämpande material runt artikelns förpackning. Sätt inga adresslappar direkt på varans förpackning.